Apple verkoopt voor het eerst (ooit) minder apps

Zit er nog groei op de app-markt: de resultaten uit de App Store lijken te zeggen van niet. Volgens Business Insider is er voor het eerst een afname van het aantal gedownloade apps en dat blijkt een pijnlijke verrassing te zijn voor wie dacht dat the sky the limit was.

De App Store, Apple's iOS-appmarkt, heeft voor het eerst ooit minder downloads dan het jaar ervoor, zegt Morgan Stanley aan Business Insider. Het zou om zo'n vijf procent minder gaan dan het jaar voordien en sowieso minder dan het eerste jaar dat de statistieken meenemen, 2015, dat zegt business Insider.

Compenseren met apps

Da's slecht nieuws voor Apple: er worden ook steeds minder iPhones verkocht en voor volgend jaar worden die cijfers op twintig procent minder dan dit jaar geschat. Bij Apple hadden ze nochtans gehoopt dat de servicecijfers zouden compenseren voor de dalende verkoop van iPhones. Dan gaat het niet alleen om de App Store, maar dat is wel een belangrijk element in de winststrategie van Apple.

Zo zien de laatste iPhones eruit.

Het is een probleem dat ze bij Apple wel al even zien aankomen: de markt voor iPhones is zowat verzadigd. Iedereen die een smartphone wil, heeft er één. Met een prijskaartje van 1.500 euro zit de iPhone X en hoger ook in een luxe-segment. Die markt zit ook vol. Toch mikt Apple op nog meer iPhones.

App Store

Het principe is eenvoudig: mensen die een andere smartphone hebben, een Samsung, Huawei of zelfs One, overtuigen om een iPhone te kopen. Daarmee is de basis aan Apple-toestellen steeds breder en op iPhone installeer je natuurlijk enkel apps vanuit de App Store. Hoe meer video, muziek en iTunesdownloads die grote basis koopt, hoe meer winst voor Apple.

Deze smartphones kosten minder dan een iPhone en doen hetzelfde.

Klein probleempje: het aantal apps dat mensen kopen, is dus niet gestegen, hoewel een gemiddelde iPhone voldoende verwerkingscapaciteit heeft om een raket naar de maan te laten sturen én te laten landen. De idee achter de dure iPhones was kwaliteit verkopen om zo mensen te overtuigen, maar dat wil ook zeggen dat die kopers niet zomaar het nieuwste model aanschaffen.

In-app aankopen

Dat zijn ook meteen de mensen die niet losjes nieuwe apps gaan installeren, dat verklaart ook de daling in App Store aankopen. Toch panikeren ze nog niet bij Apple: in-app aankopen zijn nog steeds belangrijker in termen van winst. Maar er lijkt een trend ingezet: de eeuwig stijgende lijn in smartphoneges lijkt een knikje te krijgen.

Lees meer