Kijktip: 'Leaving Neverland', de spraakmakende Michael Jackson-documentaire, komt naar Canvas

Bijna tien jaar al is Michael Jackson, de King of Pop, dood. Samen met zijn muziek laat Jackson een niet-stilstaande geruchtenmolen over seksueel misbruik van jonge kinderen achter. Een documentaire die het publiek met verstomming sloeg tijdens z'n première op het Sundancefestival, is binnenkort ook te zien op Netflix.

Billy Jean, Thriller, Man in the Mirror, .... de lijst met Michael Jackson-hits maakt van de man wellicht de echte King of Pop. Maar dat er ook een schaduwzijde aan de troon van de koning zat, dat bleek vooral in de laatste jaren van diens leven. Tien jaar na de dood van Michael Jackson doet Leaving Neverland, een documentaire over twee overlevers van seksueel misbruik door Jackson, veel stof opwaaien.

Getuigen tegen Michael Jackson

Leaving Neverland ging in première op het Sundancefestival en nog voor ie werd getoond, had de familie van Jackson al protest aangetekend. In de docu krijgen twee vermeende slachtoffers van Jackson het woord: zowel Wade Robson, een jonge danser, als Jimmy Safechuck, een kindacteur, krijgen er het woord. Zij vertellen er, soms pijnlijk gedetailleerd, hoe ze op de Neverland-ranch terechtkwamen en door Jackson en zijn entourage gemanipuleerd en misbruikt werden.

Jackson werd in de laatste jaren van zijn leven beschuldigd van seksueel misbruik en pedofilie, nieuw zijn de aantijgingen dus niet. Maar in het proces (The People v. Michael Jackson) in 2005, delfde aanklager Gavin Orvizo het onderspit. Opvallend: één van de getuigen voor de verdediging op dat moment is dezelfde Wade Robson die nu zijn verhaal doet in Leaving Neverland. Ook Safechuck deed eerder een bekentenis in het voordeel van Jackson. De familie van Michael Jackson beweert dan ook dat Robson op geld belust is. Anderen claimen dat Safechuck pas met zijn verhaal op de proppen kwam toen Robson hem contacteerde.

Luxe en misbruik in Neverland

Robson en Safechuck zijn echter niet meer dezelfde kinderen die op de befaamde Neverland-ranch woonden, het zijn zelfs niet meer de jonge volwassenen uit 2005. Intussen zijn de twee zelf ook jonge vaders en dat heeft hun ervaringen in perspectief gezet. Dat de getuigenissen, geholpen door reconstructies van de documentairemakers, diep snijden, toont ook de staande ovatie die ze kregen na de première op Sundance.

Toch zijn niet de getuigenissen over het misbruik zelf het hoogtepunt van Leaving Neverland. Aan de hand van babbels met familie en vrienden herbouwt de bekroonde documaker Dan Reed het web van luxe en leugens waar de Robsons en Safechucks in vastgehouden werden.

Leaving Neverland op Canvas

De getuigen vertellen hoe het hen jaren van ontkennen en plaatsgeven, ook naar de buitenwereld, heeft gekost voor ze met hun verhaal konden vertellen. Dat doen ze nu in de documentaire, die maar liefst vier uur duurt. In maart zendt Canvas de documentaire in zijn volledigheid uit, in twee delen. Dat Reed een kant kiest, is duidelijk, maar hij neemt zijn publiek duidelijk mee op weg, weg uit Neverland.

Hier beantwoorden de makers van Leaving Neverland enkele vragen na de première op het Sundance-festival