Geeuwen is besmettelijk ... ook in Virtual Reality (maar we schamen er ons niet voor)

Is geeuwen besmettelijk? Anekdotisch bewijs zegt van wel en nu hebben wetenschappers ook ontdekt dat dat een universeel gegeven is. Want zelfs als mensen zich in een digitale omgeving bevinden, geeuwen ze met elkaar mee. 't Is te zeggen: als ze weten dat er een andere persoon in de ruimte is. 

Virtual Reality wordt steeds levensechter, maar nieuwe research van de universiteit van British Columbia heeft enkele verschillen blootgelegd in hoe mensen reageren op elkaar. Het onderzoeksobject: besmettelijk geeuwen. Je kent het fenomeen sowieso: als iemand in jouw directe omgeving eraan begint, is het heel moeilijk om zelf de reflex te onderdrukken. De vraag die UBC zich stelde: geeuwen mensen ook 'sociaal' in een Virtual Reality-omgeving?

Is VR echt genoeg?

"Mensen verwachten dat VR de realiteit imiteert en dus dezelfde gedachten en gedragingen genereerd", zegt Alan Kingstone, de auteur van de studie aan Science Daily. "Deze studie toont dat er een groot verschil is tussen de echte wereld en VR."

Dat geeuwen besmettelijk is, was al het onderwerp van veel onderzoekspapers. Zelfs in de dierenwereld wordt er meegegeeuwd met de groep. Research toont ook dat de aanwezigheid van anderen ervoor zorgt dat we onze geeuw proberen te onderdrukken. Als mensen geloven dat ze bekeken worden, geeuwen ze minder of proberen ze de reflex te onderdrukken. Dat zou kunnen liggen aan een stigma in bepaalde culturen. Geeuwen kan namelijk wijzen op verveling en wordt soms als grof gezien.

Teambuilding! Dankzij VR kan je ook zelf meespelen in De Dag.

Dus ging het UBC-team, samen met het State University of New York Polytechnic Institute op zoek naar een manier om geeuwen om te zetten in een VR-omgeving. De onderzoeksobjecten droegen een VR-bril en headset, zodat ze volledig werden ondergedompeld in de VR-ervaring. Ze zagen om zich heen 'mensen' die aan het geeuwen waren. 38% van de onderzoekpersonen geeuwden mee. Dat is ongeveer even veel als in een echte situatie.

We voelen ons niet echt bekeken

Als de onderzoekers iemand in die VR-ervaring plaatsten, een virtueel persoon dus, had dat weinig effect op de onderzoekspersonen. Zij geeuwden gewoon verder, of er nu een virtuele webcam of virtuele persoon meekeek.

Dat brengt ons tot een interessante conclusie. Een virtuele stimulans zorgt er namelijk wel voor dat we gedrag uit de gewone wereld gaan herhalen. Maar om dat gedrag te onderdrukken, is een virtuele stimulans niet goed genoeg.

Ook Coachella ging dit jaar voor the full VR-experience.

Die conclusie werd nog eens onderlijnd toen de onderzoekers aan hun testpersonen meedeelden dat er iemand zou kijken naar het experiment. Als bij donderdslag gingen de proefkonijnen namelijk minder geeuwen: weten dat er een échte persoon naar hen aan het kijken is, haalt hen dus gedeeltelijk uit die VR-ervaring.

VR in de wetenschap

Ook voor de wetenschap zelf is dit een belangrijk experiment: het toont namelijk aan dat een VR-simulatie niet altijd de correcte bevindingen zal weergeven. Mensen gedragen zich namelijk anders in een VR-omgeving dan in de echte wereld. We kunnen dus niet testen hoe voetgangers zullen reageren op auto's zonder bestuurder in een VR-spel. Ze zullen zich namelijk anders gedragen op een echte weg, met een echte wagen.


Lees meer