Tesla lost eerste veiligheidsrapport: 7 keer veiliger dan gewone auto, maar verdere details ontbreken

Tesla, het autobedrijf van CEO Elon Musk, heeft voor het eerst een veiligheidsrapport uitgebracht over zijn zelfrijdende auto's. Bij auto's waar de Autopilot-functie in werking was, zou er elke 5,37 miljoen kilometer een ongeval plaatsvinden. Dat is zeven keer minder dan bij een gewone auto. Verdere details over de crashes of hoe ze die data verzameld hebben, ontbreken echter in het rapport.

Elon Musk kondigde, na een aantal in de pers breed uitgespreide ongevallen met zelfrijdende auto's van Tesla, in mei al aan dat we ons elk kwartaal aan een veiligheidsrapport mochten verwachten, en nu heeft Tesla ook voor de eerste keer zo'n rapport gepubliceerd.

Zeven keer veiliger

Het vrij korte rapport van Tesla is vooral een goed-nieuws-show. Het voorbije kwartaal werd er bij zelfrijdende Tesla's waar de Autopilot-functie in werking was één "ongeval of crash-like event" geregistreerd elke 3,34 miljoen mijl (ongeveer elke 5,37 miljoen kilometer). Zonder Autopilot daalt dat naar elke 1,92 miljoen mijl (3,1 miljoen kilometer).

Tesla vergelijkt die scores zelf met de data van de National Highway Traffic Safety Administration, waaruit blijkt dat er bij gewone auto's elke 492.000 mijl een crash is (ongeveer elke 791.800 kilometer). Met Autopilot-functie is een Tesla dus bijna zeven keer veiliger, zonder Autopilot nog zo'n vier keer. Het bedrijf van Elon Musk noteert er zelfs nog bij dat "hoewel de data van het NHTSA alleen maar echte ongevallen bevatten, onze rapporten zowel ongevallen als bijna-ongevallen (wat wij crash-like events noemen) opnemen".

"Geen zekerheid of de bestuurder wakker is"

Maar daar houdt het rapport ook op. Verdere details worden er niet gegeven. Zo wordt er niet vermeld over wat voor soort crashes het gaat, of er een link is tussen de verschillende crashes, en wanneer en hoe vaak bestuurders het Autopilot-systeem uitschakelen. Verder stellen ze nog een nieuwe manier te hebben om die data te verzamelen, maar leggen ze nergens uit hoe ze dat dan juist doen. Het lijkt dus alsof het rapport meer vraagtekens oproept dan dat het antwoorden geeft.

Niet toevallig valt de publicatie van hun eerste veiligheidsrapport ook samen met de eerste ranking van automatische rijsystemen van Consumer Reports. Daar wordt Tesla afgetroefd door de Super-Cruise van Cadillac, dat volgens het rapport uitblinkt in de aandacht van de bestuurder vast te houden. Dat doet het door middel van eye-tracking.

En net daar wringt 'm het schoentje bij Tesla, dat wel de tweede plaats kreeg op de ranking. Bij de Autopilot-functie van Tesla wordt die aandacht gemeten aan de hand van de druk op het stuur. Maar dat is volgens de studie niet genoeg. "Dat is geen degelijke manier om de aandacht van de bestuurder te meten en het geeft zelfs maar weinig zekerheid over of de bestuurder wakker is", staat er te lezen in het rapport. Maar, zo schrijft Patrick Olsen van Consumer Reports verder, het is net "de indrukwekkende manier waarop de Autopilot van Tesla het voertuig binnen de baan houdt, dat ervoor zorgt dat bestuurders er te veel op gaan vertrouwen".

Elon Musk

Tesla kwam de afgelopen weken veelvuldig in het nieuws omwille van z'n CEO Elon Musk. Die tweette in augustus dat hij eraan dacht om Tesla van de beurs te halen, wat ervoor zorgde dat het aandeel met maar liefst 20 procent zakte op slechts enkele dagen.

Niet veel later krabbelde Musk echter terug: Tesla zou op de beurs blijven. Maar het kwaad was natuurlijk al geschied. De Amerikaanse beurswaakhond SEC vond het genoeg geweest en legde Musk een zware boete op. Zo moest hij ook zijn zitje in de raad van bestuur van het autobedrijf afstaan, hij blijft echter wel CEO.

Lees meer