Waarom moet je in het vliegtuig bij het opstijgen en landen je raampje omhoog doen?

In een vliegtuig moet je je aan een hoop veiligheidsmaatregelen houden. De reden erachter ligt vaak voor de hand. Maar bij één regel vraag je je toch telkens af waarom. Waarom moet je bij het landen en opstijgen je raampje omhoog doen? Is het voor de druk? Of willen ze ons gewoon laten genieten van het mooie uitzicht? Eigenlijk is de verklaring een pak logischer dan dat. 

In een vliegtuig draait bijna alles om veiligheid. Het cabinepersoneel is dan ook hypergetraind om alles zo rustig en veilig mogelijk te laten verlopen. Zelfs tijdens een noodgeval en wanneer het vliegtuig geëvacueerd moet worden, moeten zij de touwtjes streng in handen houden.

Het vliegtuig moet namelijk op 90 seconden volledig geëvacueerd kunnen worden. Dat is een van de richtlijnen die, onder andere, de EASA, het Europese Agentschap voor Veiligheid van de Luchtvaart, alle maatschappijen oplegt. En 90 seconden, dat is enorm snel. Daarom worden er een aantal voorzorgsmaatregelen genomen, zoals je raampjes open houden.

Noodgeval

"De ramen omhoog doen is maar een klein onderdeel van een heel lang voorbereidingsproces", legt veiligheidsverantwoordelijke Saran Udayakumar uit op Qora. Het opstijgen en landen worden gezien als cruciale momenten, omdat de meeste dingen foutlopen tijdens die twee momenten. "Daarom wordt aan de passagiers gevraagd om hun raampje omhoog te doen samen met een hoop andere dingen, zoals rechtop zitten en je gordel vastmaken. Om alles klaar te maken, alsof er een noodgeval is."

Er zijn volgens de veiligheidsspecialist een aantal redenen waarom je je raampje omhoog moet laten. Een eerste is dat passagiers van nature nieuwsgierig zijn. "Ze zijn het perfecte extra paar ogen om te zien wanneer er iets fout gaat", stelt Undayakumar. Maar het zorgt er ook gewoon voor dat het personeel zicht heeft op wat er buiten gebeurt. "Elke seconde telt", legt hij uit. "Als de ramen open zijn, kan de crew zien hoe het er buiten uitziet en kunnen ze de evacuatie sneller plannen." Maar ook voor eventuele reddingsploegen die van buitenaf proberen helpen, is het makkelijk om te zien hoe het er in het vliegtuig aan toe gaat.

Licht

Naast de raampjes opendoen, worden ook altijd de lichten in het vliegtuig aangepast; 's avonds worden ze gedoofd maar tijdens de dag gaan ze net aan. Dat hangt een beetje samen. Mocht er iets misgaan, en je moet het vliegtuig verlaten, zijn je ogen zo al wat aangepast aan het licht van buiten.

"Als er iets foutloopt en het vliegtuig moet geëvacueerd worden, zal er geen plotse verandering van lichtinval zijn, wat zou kunnen leiden tot tijdelijk wazig zicht", meent Undayakumar. Dat beaamt ook expert David Robinson: "Als je al wat bent geacclimatiseerd aan lagere lichtinval voor er iets ergs gebeurt, kan je zicht tot 1.000 keer beter zijn."

Lees meer