Bijna 1 op de 10 Amerikanen zegt Facebook-account te verwijderen, maar andere cijfers zullen Zuckerberg meer zorgen baren

Facebook is sinds het privacyschandaal in een spiraal van negatief nieuws beland. Wat de impact daarvan zal zijn op lange termijn voor het sociale netwerk is nog moeilijk in te schatten, maar een eerste enquête toont toch verontrustende cijfers voor CEO Mark Zuckerberg.

De kritiek op hoe Facebook omgaat met de privacy van zijn gebruikers begon ongeveer een maand geleden toen bekend raakte dat het bedrijf Cambridge Analytica gegevens van zo'n 87 miljoen mensen zonder toestemming zou hebben verzameld via Facebook en die dan hebben doorverkocht.

"We hebben geen betekenisvolle impact vastgesteld"

De hashtag #deletefacebook was al snel trending op Twitter en CEO Mark Zuckerberg mocht het gaan uitleggen in het Amerikaanse Congres. Daar hield hij zich al bij al goed staande en liet hij weten "geen betekenisvolle impact" te hebben vastgesteld op de activiteit op Facebook sinds het schandaal.

Dat blijkt volgens een onderzoek van Carolina Milanesi (Creative Strategies) en onderzoeksbureau Techpinions niet helemaal te kloppen. Zij namen een enquête af bij 1.000 Amerikanen die representatief zijn voor de hele VS en merkten een vrij negatief beeld over Facebook.

Gebruikers verwijderen Facebook-account

Het meest opmerkelijke resultaat van het onderzoek is dat 17 procent de applicatie van Facebook op zijn smartphone verwijderde en maar liefst 9 procent zijn account zelfs helemaal zou hebben verwijderd. Wie dat probeert te doen, krijgt van Facebook trouwens te zien dat "de meeste dingen die je hebt gedeeld worden verwijderd", niet alles dus.

Het onderzoek wijst er wel op dat er verschil kan zijn tussen wat de ondervraagden zeggen en wat ze ook effectief doen. Bovendien krijg je ook nog tijd om je te bedenken en je account terug te activeren.

Interactie cruciaal voor businessmodel Facebook

Het zijn echter niet die cijfers die CEO Mark Zuckerberg zorgen zullen baren. Om het huidige businessmodel van Facebook staande te kunnen houden, heeft de website actieve leden nodig die dingen posten, liken, reageren en delen. Zo kan het bedrijf informatie verzamelen om bedrijven gericht te laten adverteren.

39 procent van de ondervraagden zegt sinds het schandaal voorzichtiger te zijn met wat ze liken en posten op Facebook en 35 procent gebruikt het sociale medium minder dan voordien. Ook hier is de vraag hoelang gebruikers dit zullen volhouden.

Gebruikers vragen transparantie

Hoe Facebook de imagoschade kan herstellen, blijkt een veel moeilijkere vraag. 15 procent beweert zelfs dat het bedrijf niets kan doen om het vertrouwen terug te herstellen, terwijl 28 procent zegt Facebook gewoon nooit vertrouwd te hebben.

Gebruikers lijken vooral meer transparantie te vragen van het sociale medium. Dat is voor hen belangrijker dan de mogelijkheid om privacyinstellingen aan te passen. Ook tijdens de hoorzitting kreeg Mark Zuckerberg daarover een opmerking van senator John Kennedy met de ondertussen bekende uitspraak "Your user agreement sucks".

Geen alternatief voor Facebook

Wat heel het schandaal op lange termijn te weeg zal brengen voor Facebook en Mark Zuckerberg is moeilijk in te schatten. In het Amerikaanse Congres sloot hij niet uit dat er ooit een betalende versie van de website komt zonder advertenties en met betere bescherming van de privacy. Amper 41 procent van de ondervraagden bleek dat te zien zitten.

Het blijft ook maar de vraag wat het alternatief is. Facebook heeft op het gebied van sociale netwerken en manieren om te communiceren met vrienden via je smartphone bijna een monopolie met ook WhatsApp en Instagram in hun portefeuille. Zuckerberg slaagde er tijdens zijn hoorzitting niet eens zelf in om een concurrent te noemen. Zolang er geen alternatief is, lijkt de kans dat gebruikers zich volledig keren tegen Facebook eerder klein. Op 25 april presenteert Facebook kwartaalcijfers. Dat wordt alvast een belangrijk moment voor het vertrouwen van de beurs in het bedrijf.

Lees meer