Elon Musk kondigt nieuwe, ambitieuze test aan voor zijn Hyperloop: "kan ook eindigen in een hoop schroot"

Elon Musk heeft een ambitieus plan. Deze keer gaat het niet over zijn elektrische auto's van Tesla of ruimteprojecten van SpaceX, maar over zijn Hyperloop. Dat is volgens de CEO het transportmodel van de toekomst. In de toekomst wil hij zogenaamde pods door die hyperloops sturen aan meer dan 1.200 km/u, maar zover zijn we nog lang niet. Binnenkort plant Musk een nieuwe test die bijzonder ambitieus en volgens hemzelf ook heel risicovol is.

Voor wie niet weet wat een hyperloop is leggen we het nog eens uit. Het is een ambitieus idee dat in 2013 gelanceerd werd door Elon Musk, de man die rijk werd met het betaalsysteem PayPal en nu vooral bekend is als CEO van Tesla en SpaceX.

Hij gelooft rotsvast dat hyperloops de toekomst zijn op het vlak van transport en heeft het idee nooit losgelaten. In zo'n hyperloop zouden kleine wagonnetjes of 'pods' aan zo'n 1.200 kilometer per uur kunnen rijden door tunnels van de ene stad naar de andere.

Druk op Elon Musk door concurrentie

Heel veel mensen twijfelen aan de haalbaarheid van het systeem, maar ondertussen zijn ook enkele andere bedrijven zoals Virgin bezig met een gelijkaardig project. Eind 2016 creëerde Elon Musk The Boring Company, een firma die goedkopere methodes ontwikkelt om ondergrondse tunnels te boren.

Door de interesse van andere bedrijven in de techniek van hyperloops is er druk op Elon Musk om de concurrentie voor te blijven. Het doel is namelijk dat de pods maximumsnelheden halen van 1.234,8 km/u, de snelheid van het geluid, maar daar zitten ze nog lang niet.

Snelheidsrecord kwijt sinds eind 2017

Het snelheidsrecord staat momenteel op naam van een pod van het Amerikaanse bedrijf Hyperloop One. Zij haalden eind vorig jaar 384 km/u op hun testtrack DevLoop in Las Vegas (zie video) en braken daarmee het record van 355 km/u van Elon Musks SpaceX/Tesla Hyperloop uit augustus 2017.

Dat record wil Elon Musk natuurlijk graag terug en dat lijkt haalbaar want hij heeft alvast één groot voordeel. Zijn testtrack in Californië is 1,2 kilometer lang terwijl de DevLoop het moet stellen met amper 0,5 kilometer.

617 km/u en dan snel remmen

Elon Musk mikt echter hoger dan het snelheidsrecord terugpakken. Op Twitter liet hij weten dat er binnenkort nieuwe testen komen in met zijn SpaceX/Tesla Hyperloop pusher pod. Daarbij mikken ze op een maximumsnelheid die de helft is van de snelheid van het geluid, wat neerkomt op 617,3 km/u.

Naast die gigantische snelheid moet de pod ook nog snel kunnen afremmen en dat allemaal over een afstand van 1,2 kilometer. Een heel ambitieuze test dus en dat weet de CEO ook. "Redelijk zot op zo'n korte afstand, de test kan eindigen met een hoop schroot, maar het is sowieso interessant", schrijft hij.

Hyperloop Pod Competition

Wanneer de test zal doorgaan, is nog niet geweten, maar waarschijnlijk moeten we niet te lang meer wachten. Voor de recordpoging zal Elon Musk zijn eigen pod gebruiken die hij later eigenlijk wil inzetten om andere capsules te lanceren door een hyperloop.

Voor de ontwikkeling van de pods rekent hij namelijk op universiteiten uit heel de wereld. Daarom lanceerde hij in 2015 de Hyperloop Pod Competition. Twee jaar later kwamen op de eerste ronde in januari 2017 27 deelnemende teams af. De proeven gingen vooral over veiligheid en bleken heel streng. Amper drie team, waaronder de technische universiteit van Delft uit Nederland, slaagden en mochten een testrit maken.

20 team mikken op 22 juli op snelheidsrecord

Via de herkansingen zes maanden later (zie video) plaatsten zijn uiteindelijk toch 20 ploegen voor de volgende ronde die zal doorgaan op 22 juli 2018. Dan zal de focus volledig komen te liggen op een zo hoog mogelijke maximumsnelheid.

Tegen dan wil SpaceX/Tesla Hyperloop pusher pod het snelheidsrecord terug op zijn naam hebben. Het hoopt met 617,3 km/u een nieuwe standaard te zetten. Alle deelnemers aan de Hyperloop Pod Competition dromen ervan om op 22 juli een nieuw snelheidsrecord te halen. Om de gedroomde 1234,8 km/u te halen, lijkt de track van 1,2 kilometer wel te kort. Volgens Hyperloop One is daarvoor een track nodig die minstens dubbel zo lang is.

Bekijk het vorige record op de Hyperloop testtrack van Elon Musk:

Lees meer