Westerse bedrijven onderwerpen zich graag aan de Chinese één-partij-dictatuur

China wordt straks met zijn 1,4 miljard inwoners de grootste economie ter wereld. Een massa mensen die een bedrijf onmogelijk kan negeren.  Wie toegang wil tot deze markt moet dan ook de Chinese kijk op de wereld delen, eerder dan die van Brussel of Washington.  Maar de grootste consumentenmarkt ter wereld is ondertussen wel een ondoorzichtige één-partij dictatuur geworden. En dat stelt bedrijven voor een verscheurende keuze: "Wat is belangrijker? Onze waarden verdedigen of onze (beurs-)waardering beschermen?"

De iCloud-dienst van Apple is sinds eind februari verplicht om alle data die in China wordt verzameld, op te slaan op servers die zich in China bevinden. Apple meldt nu dat alle data die in China via zijn iCloud-dienst worden opgeslagen op eenvoudige aanvraag met de Chinese autoriteiten of de politie zullen worden gedeeld. Volgens Amnesty International is dat een praktijk die in China eerder de regel dan de uitzondering vormt.

Het zijn niet enkel de Amerikaanse bedrijven zoals Apple, Delta, Medtronic en Marriott Hotels die de regels van China moeten gaan volgen. De voorbije maanden hebben ook de Australische vliegtuigmaatschappij Qantas, de Spaanse kledingketen Zara en de Duitse automaker Daimler hun excuses aangeboden aan Beijing. Wat hadden ze misdaan? Ze hadden Hong Kong, Taiwan, of Tibet als onafhankelijke landen weergegeven in hun marketingmateriaal.

Onze waarden of onze waardering?

Uiteraard is geld de drijfveer in dit conflict tussen handel en geopolitieke belangen. Honderden miljoenen Chinezen maken hun opwachting in de middenklasse en niemand wil de kip met de gouden eieren slachten. Maar dat betekent ook dat men de Chinese visie op de wereld moet aanvaarden, eerder dan die van Washington of Brussel.

Het werkt trouwens in beide richtingen, want steeds meer bedrijven zien China nu ook als een bron van kapitaal. Luttele weken nadat de CEO van Daimler zich tot twee maal toe excuseerde omdat zijn bedrijf de Dalai Lama had geciteerd in een advertentie, nam de Chinese autobouwer Geely - die ook al Volvo bezit - een belang van 9 miljard dollar in het Duitse bedrijf.

© Getty Images