Facebook wordt grijs: daarom haken steeds meer jonge mensen af

Wat al langer gefluisterd werd, is nu officieel: Facebook valt steeds meer in de smaak bij oudere mensen en steeds minder bij jongeren. 12- tot 17-jarigen en 18 tot 24-jarigen zijn vooral actief op hippere platformen zoals Instagram en Snapchat.

De populariteit van Facebook bij 55-plussers neemt aanzienlijk toe. Dat blijkt uit een verslag van het onderzoeksbureau eMarketer. Zo vormt die leeftijdscategorie de tweede grootste bevolkingsgroep op Facebook in het Verenigd Koninkrijk.

Tieners en jonge volwassenen daarentegen zijn een pak minder actief op de sociale netwerksite van Mark Zuckerberg. In Groot-Brittanië logt momenteel zo’n 2,2 miljoen 12- tot 17-jarigen en zo’n 4,5 miljoen 18- tot 24-jarigen geregeld in op Facebook. Dat zijn er 700.000 minder dan begin 2017.

Volgens het verslag zijn de Facebookbeheerders er tot nu toe in geslaagd om jongere gebruikers niet kwijt te raken dankzij services zoals Instagram. Zo werd Instagram in 2012 overgekocht door Facebook voor ongeveer 1 miljard dollar. Maar nu blijkt dat heel wat jonge gebruikers overlopen naar platformen zoals Snapchat, dat niet in handen is van Zuckerberg.

Tienerprobleem

“Facebook heeft een tienerprobleem”, klinkt de conclusie van eMarketer-analist Bill Fisher. “Deze recente cijfers bevestigen dat dat niet enkel een theorie is. Tot nu toe heeft Instagram de ‘platform shifters’ kunnen opvangen, maar het meest populaire platform bij het jongere publiek is Snapchat. Er zijn nu voortekens dat jongere mensen op sociale media massaal naar Snapchat overlopen.”

Er wordt benadrukt dat het aantal Snapchat-gebruikers in het VK de laatste drie jaar meer dan verdubbeld is. Zo'n 43 procent van de Britse sociale mediagebruikers is momenteel actief op Snapchat.

Facebook is een stuk grijzer geworden. Het platform blies onlangs 14 kaarsjes uit en kent sinds vorig jaar een groei bij oudere mensen. Zo wordt er verwacht dat er in het VK in 2018 liefst 500.000 55-plussers zullen bijkomen op Facebook. Dan zouden er 6,4 miljoen Britten tussen 55 en 65 jaar actief zijn op Facebook. De grootste demografie blijft voorlopig wel de 16- tot 34-jarigen.

Ouderen springen later op kar

Analyst Richard Broughton ziet een aantal factoren als verklaring. “Oudere mensen pakken altijd later internettrends op”, zegt hij in de Britse krant The Guardian. “Maar uiteindelijk gaan die ook nieuwigheden overnemen.” Ook zouden ouderen volgens Broughton graag op Facebook zitten om video’s en foto’s te bekijken en geüpdatet te worden over het sociale leven van hun kinderen en kleinkinderen.

In januari heeft Facebook nog een aanpassing doorgevoerd, waardoor onze tijdlijn er nu anders uitziet. Zo worden er minder advertenties en content van media en nieuwsbronnen getoond en meer posts van je vrienden en familie.

Facebook-CEO Mark Zuckerberg heeft verklaard dat hij er dit jaar voor wil zorgen dat “de tijd die we op Facebook doorbrengen op een goede manier gespendeerd wordt”. In januari maakte Facebook bekend dat het in het laatste kwartaal van 2017 4,3 miljard dollar winst gemaakt heeft. Dat is een jaar-op-jaar groei van 61 procent.

Facebook blijft koning

Zuckerberg heeft toegegeven dat 2017 een zwaar jaar was voor zijn bedrijf. Zo circuleerden er op Facebook fake news-berichten tijdens en in de aanloop van de Amerikaanse presidentsverkiezingen en het brexit-referendum in het VK. Er wordt vermoed dat veel van die berichten verspreid werden vanuit Rusland.

Toch blijft Facebook veruit de populairste sociale netwerksite met wereldwijd zo’n 2 miljard gebruikers.

Facebook heeft nog steeds 32,6 miljoen Britse gebruikers, voor Instagram is dat 18,4 miljoen (15,7 miljoen in 2017), voor Snapchat 16,2 miljoen (14,8 miljoen in 2017) en voor Twitter 12,6 miljoen (12,4 miljoen in 2017).

Lees meer