De recente update van Snapchat was voor de adverteerders, niet voor de gebruikers

Snapchat heeft vorige week de grootste verandering doorgevoerd sinds de lancering van de app in 2011. Vanaf nu is de interface van Snapchat in twee secties opgedeeld: content van vrienden aan de linkerkant en content van media aan de rechterkant. Bovendien is het design grondig veranderd. Heel wat trouwe Snapchatgebruikers schreeuwen nu moord en brand en proberen wanhopig om de oude versie van de app terug op hun smartphones te krijgen.

Veel Snapchatgebruikers zitten met de handen in het haar. Het is zo erg gesteld dat een valse tweet, waarin beweerd werd dat Snapchat z’n oud design terug zou invoeren als er genoeg retweets waren, kon op maar liefst 1,3 miljoen retweets rekenen. Daarmee werd de tweet het zesde meest geretweete bericht op Twitter allertijden.

Talloze andere Snapchatgebruikers hebben op social media berichten gepost, waarin ze Snap Inc. smeken om de update terug te draaien. Er werd op de website Change.org zelfs een petitie opgezet met de naam ‘Remove the new Snapchat update’. Het initiatief kon al op meer dan een miljoen steunbetuigingen rekenen.

De valse tweet:

Andere interface

“Sinds de release van de nieuwe Snapchatupdate vinden veel gebruikers dat de app niet gemakkelijker, maar moeilijker is om te gebruiken”, luidt het bijschrift. “Veel ‘nieuwe’ functies zijn nutteloos of doen het oorspronkelijke doel teniet, dat Snapchat de afgelopen jaren gehad heeft.”

Veel gebruikers lieten weten verward te zijn en melden dat ze niet eens wisten dat Snapchat zo radicaal van design zou veranderen. Op een dag was de interface van de app gewoon helemaal anders. Ook is het hele systeem van ‘streaks’ op Snapchat om zeep. Je kreeg een ‘streak’ op de app als gebruikers elkaar in de laatste drie dagen verschillende snaps stuurden. Eens de ‘streak’ behaald was, verscheen er een klein vlammetje naast de naam van je vriend en werd er automatisch geteld hoeveel dagen je de ‘streak’ al volhield.

Hack

Nu doen er veel geruchten de ronde over een Snapchathack, waardoor je de oude interface opnieuw zou kunnen gebruiken. Voor de hack moet je heel wat stappen ondernemen. Dat schrijft Buzzfeed. Zo moet je onder andere de app verwijderen en de logininformatie op je smartphone veranderen. Volgens heel wat bronnen zou de hack werken, maar enkel tijdelijk, zelfs als je auto-updates niet aan staan.

Update voor adverteerders

Het is nochtans lang geleden dat het zo goed ging met Snap Inc., het bedrijf achter Snapchat. Zo was de firma lange tijd in moeilijkheden, maar heeft de app het afgelopen kwartaal meer gebruikers binnengehaald. Dat meldt de Amerikaanse omroep CNN. Het aantal dagelijkse Snapchatgebruikers staat op gemiddeld 187 miljoen. Er is sprake van een stijging met 18 procent in vergelijking met een jaar geleden. Wel leed Snap een nettoverlies van 350 miljoen dollar, zo’n 289 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog maar 170 miljoen dollar. De grote boosdoener: kosten voor onder meer ontwikkeling en marketing.

Dankzij de hoge advertentie-inkomsten stegen de opbrengsten tot meer dan 285 miljoen dollar.

Wil je toch de oude versie terug? Hier lees je hoe je dat doet!

Lees meer