Deze Hollywoodster zal tijdens de Super Bowl reclame maken voor Stella Artois

Stella Artois is in de Verenigde Staten aan een opmerkelijke opmars bezig. Het bier wordt daar als een premium merk verkocht en is dus eerder aan de dure kant. Toch drinken maandelijks 9 miljoen Amerikanen minstens één Stella.

Vorig jaar was het oorspronkelijk in Leuven gebrouwen bier Stella Artois het op één na snelst groeiende merk op de Amerikaanse markt. Tussen 2010 en 2015 bedroeg de groei zelfs 123%. Toch is die groei onvoldoende om het merk in de top 20 van best verkochte bieren in de Verenigde Staten te rangschikken.

Best verkochte bieren van de Verenigde Staten

Stella Artois is eigendom van AB InBev, dat in de VS ook Budweiser verkoopt. Dat was ooit Amerika’s ‘king of beers’, maar is in 2017 zelfs uit de top 3 van meest verkochte bieren gevallen. De drie meest verkochte merken in de VS zijn vandaag trouwens alle ‘light’-merken, met Bud Light op kop.

Super Bowl

Aan ambitie ontbreekt het Stella in ieder geval niet. Tijdens de finale van de National Football League (NFL), de zogenaamde Super Bowl, zal Stella een commercial van 30 seconden uitzenden met in de hoofdrol acteur Matt Damon. De Super Bowl wordt door meer dan 100 miljoen mensen rechtstreeks gevolgd.

De laatste keer dat Stella tijdens de Super Bowl adverteerde was in 2011. Toen was het de eerste keer dat een Belgisch bier tijdens het grootste sportevenement van de Verenigde Staten werd gepromoot. Maar het werd allesbehalve een succes. Het toenmalige InBev betaalde zowat 4,4 miljoen euro om het spotje te laten uitzenden. Oscarwinnaar Adrien Brody vertolkte toen de hoofdrol in het spotje.

Jammer voor de chauvinisten onder ons, maar in het spotje werd Stella als een Frans merk werd gepresenteerd. Brody speelde in de advertentie namelijk een crooner in een Parijse nachtclub.

Matt Damon

Nu is het de beurt aan Matt Damon, die uitlegt dat voor elk bierglas van Stella dat wordt gekocht, AB-InBev een donatie zal doen om zuiver water naar afgelegen plekken op de aarde te brengen. Het gaat om een gemeenschappelijk initiatief van de Belgisch-Braziliaanse biergroep en Water.org.

Pintjes drinken en zo een goed doel steunen. Klinkt als een geweldig plan!

Bekijk hier het spotje dat ook op de Super Bowl zal worden uitgezonden:

 

Lees meer