Laat je niets wijsmaken: Blue Monday bestaat niet echt

Wellicht heb je het al ergens opgevangen: vandaag is het Blue Monday, oftewel de meest deprimerende dag van het jaar. Maar laat je niets wijsmaken, het concept werd enkel de wereld in gestuurd als marketingstunt door een reisbureau, in de hoop zo meer reisjes naar de zon te verkopen. Het fenomeen is echter op geen enkele wetenschappelijke basis gestoeld.

Het was in 2005 dat de Britse psycholoog Cliff Arnall met het concept Blue Monday of Blauwe Maandag op de proppen kwam. Volgens de psycholoog is de derde maandag van januari de dag waarop we ons massaal neerslachtig en gedeprimeerd voelen. De redenen daarvoor zouden niet ver te zoeken zijn: de dagen zijn kort en donker, de feestdagen lijken al lang geleden, ons geld is op, we hebben geen vakantie in het vooruitzicht, en ook al begonnen we het nieuwe jaar vol goeie voornemens, we moeten nu al toegeven dat die grandioos de mist zijn ingegaan. Dat het net een maandag is waarop we ons neerslachtig voelen is natuurlijk ook geen toeval.

Arnall kwam zelfs met een heuse wetenschappelijke formule op de proppen. En ook al kreeg Arnall veel kritiek vanuit de academische wereld, toch sprong zowat elke marketeer op de kar. Want Blue Monday, is dat niet hét moment om te gaan shoppen om je beter te voelen? Of om een reisje naar de zon te boeken?

Verzinsel zonder wetenschappelijke achtergrond

Het hele concept van Blue Monday is echter een verzinsel, zo schrijft Metro. Die wetenschappelijke formule? Slaat helemaal nergens op. Veel meer dan een grote marketingstunt van reisbureau Sky Travel is het niet, in de hoop wat meer reisjes naar de zon aan de man te brengen. Het was een reclamebureau die het concept lanceerde op vraag van het reisbureau, en psycholoog Arnall linkte zijn naam eraan, tegen betaling uiteraard. Maar wetenschappelijk gestaafd is het allerminst.

Wie echter rotsvast gelooft dat Blue Monday de meest deprimerende dag van het jaar is, heeft een grotere kans om zich op die dag effectief neerslachtig te voelen, schrijft Het Nieuwsblad. Een negatieve houding werkt namelijk besmettelijk. Gelukkig is ook het omgekeerde waar: wie zich laat omringen door mensen die positief in het leven staan, staat zelf ook positiever in het leven. En met een positieve levenshouding, waarbij je je focust op het positieve in elke situatie, zal je op een duurzame manier gelukkig worden.

Laat het dus niet aan je hart komen, en lach eens goed met de geslaagde marketingstunt van het reisbureau. Want lachen, dat blijft het beste medicijn.

Lees meer