De News Feed van Facebook zal er binnenkort helemaal anders uitzien: minder reclame en meer familie en vrienden

Facebook zal binnenkort een kleine aanpassing doen waardoor je tijdlijn er een beetje anders zal uitzien. Het hoofddoel van de sociaalnetwerksite is om onze tijd op Facebook nuttig te besteden. En hoe gaan ze dat doen? Heel simpel: minder advertenties en meer posts tonen van je vrienden en familie. 

Mark Zuckerberg, het brein achter en CEO van Facebook, laat regelmatig weten dat de sociaalnetwerksite nuttig moet zijn voor de gebruikers. Vandaag publiceerde hij een bericht op Facebook en begon hij met "Eén van onze grote aandachtspunten voor 2018 is ervoor zorgen dat de we onze tijd op Facebook goed besteden." Zuckerberg zegt regelmatig dat hij het welzijn van de mens erg belangrijk vindt, dus wil hij enkele zaken aanpassen op Facebook.

Vrienden en familie

De bedoeling van Facebook is om mensen dichter bij elkaar te brengen, want dat maakt een mens gelukkig volgens Zuckerberg: "Onderzoek toont aan dat het versterken van onze relaties, ons welzijn en geluk verbetert."

Maar ergens is het blijkbaar toch fout gelopen. "Onlangs kregen we feedback van onze community, en openbare inhoud (berichten van bedrijven, merken en media) zouden onze persoonlijke momenten verdringen die ons dichter naar elkaar brengen." En daar wil Facebook verandering in brengen, want het is volgens de CEO niet de bedoeling dat we meer video's en entertainment zien dan posts van vrienden en familie.

De oplossing

Facebook vindt niet alleen plezier, maar ook het welzijn van mensen belangrijk. Daarom is het bedrijf nu deze trend aan het bestuderen om te zien wat er kan veranderen zodat mensen gelukkig blijven. En volgens Zuckerberg zijn wij gelukkig, als we leuke posts zien van onze dierbaren. "Op basis hiervan maken we een grote verandering in de manier waarop we Facebook opbouwen. Ik verander het doel dat ik onze productteams geef om zich te concentreren op het vinden van relevante inhoud om u te helpen meer zinvolle sociale interacties te hebben."

Al aan het veranderen

Facebook was blijkbaar al vorig jaar begonnen met deze wijzigingen. "Maar het zal maanden duren voordat deze nieuwe focus zijn weg vindt door al onze producten." De eerste wijzigingen die we zullen zien, zouden de News Feed zijn, waar we meer vrienden, familie en groepen kunnen verwachten.

Lees meer