Vlaamse leerkrachten geven minst les in Europa, maar de kwaliteit vertelt een beter verhaal

Leerkrachten hebben veel werk, maar in België staan de juffen en meesters van de lagere school minder lang voor de klas dan elders in Europa. Het verschil is vrij groot, tot zo'n vierhonderd uur per jaar, maar volgens minister Crevits is die berekening fout. Vlaamse leerkrachten doen gewoon een pak meer administratie en de kwaliteit blijft hoog, volgens de minister voor Onderwijs.

Vlaamse leerkrachten staan zo'n zeshonderd uur per jaar voor de klas. Dat zegt een nieuwe studie naar het onderwijs in Europa. Da's veel, maar niet in vergelijking met bijvoorbeeld Poolse leerkrachten lager onderwijs, die doen gemiddeld duizend uur. Zijn onze leerkrachten lui of overbetaald? Volgens Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is dat allerminst het geval.

"De uren in het OESO-rapport houden bijvoorbeeld geen rekening met onze lesuren van vijftig minuten", laat de minister via een woordvoerder aan newsmonkey weten. "Naast het omzetten van de berekening naar uren van 50 minuten is het zo dat men in Vlaanderen vanaf 2001 wettelijk heeft bepaald dat er 30 dagen zijn voor het inrichten van examens, deliberaties enz. De OESO laat die 30 dagen of 6 weken buiten beschouwing, terwijl leraren dan natuurlijk ook aan het werk zijn. Dit verklaart de sterke daling die te zien is tussen 2000 en 2005 in het rapport van de OESO."

Tijd voor de klas

"Er blijkt trouwens nergens een verband tussen de tijd dat een leraar voor de klas staat en de kwaliteit van onderwijs", klinkt het ook nog. "De opdracht van een leraar is uiteraard niet beperkt tot 'tijd voor de klas'." Want leerkrachten krijgen ook uren toegewezen voor het verbeteren van examens, deliberatievergaderingen en dergelijke.

Toch wil het kabinet van Crevits de discrepantie in de cijfers onderzoeken. "De sociale partners hebben gevraagd om eerst een studie over de taakbelasting van leraren uit te laten voeren. Het gaat dan over de uren dat ze les geven, maar ook over uren dat ze besteden aan verbeteren, voorbereiden van lessen. Die studie loopt nu en de resultaten worden volgend jaar verwacht", zegt Crevits' woordvoerder daarover.

Kwaliteit gegarandeerd

Maar over de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs valt weinig te klagen. In de PISA-rankings gaat onze score steeds omhoog. "De balans is positief. Alsmaar meer jongeren halen een diploma in het secundair en het hoger onderwijs. Een diploma is een belangrijke sleutel voor je toekomst: je vindt gemakkelijker werk en het is ook beter voor het welbevinden. Ook blijkt dat Vlaanderen 125.000 euro investeert in een leerling die het basis- en het secundair onderwijs doorloopt en dat de lonen van de leraren goed zijn."

Lees meer