Overwinning voor onze planeet: China gaat de productie van auto's op benzine en diesel verbieden

China is van plan om de productie en verkoop van wagens op diesel en benzine te verbieden, zo meldt de BBC. Vanaf wanneer weten we nog niet, maar volgens de Chinese viceminister van Industrie is een belangrijke stap gezet. Voor onze planeet zou het een significante zege in de strijd tegen klimaatverandering zijn, want China bezit de grootste automarkt ter wereld.

Nog beter zou natuurlijk zijn als China er al een termijn had op gekleefd, zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Daar staat al vast dat er vanaf 2040 geen auto's op diesel en benzine meer worden verkocht en geproduceerd. Ze doen dat om hun doelstellingen omtrent de uitstoot van schadelijke gassen te bereiken. Dat China dit nu ook aankondigt is in elk geval goed nieuws. Vorig jaar zijn in China 28 miljoen auto's produceerd, en dat is een derde van het totale aantal nieuwe wagens in de hele wereld.

Willen zo'n maatregelen effect hebben, dan moet China uiteraard mee op de kar springen. In juli had Volvo al aangekondigd dat vanaf 2019 alle nieuwe automodellen een elektrische motor zullen hebben. Geely, de eigenaar van Volvo, is ook een bedrijf in Chinese handen. Verschillende andere grote merken, zoals Renault-Nissan, Ford en General Motors zijn van plan om elektrische wagens in China te gaan ontwikkelen.

Impact op olie-industrie

China wil dat tegen 2025 minstens een vijfde van de verkochte auto's in het land hybrides zijn. Volgend jaar al moet acht procent van de auto's op de markt elektrisch zijn, tegen 2020 zelfs twaalf procent. De Chinese minister waarschuwt dat de overstap niet zonder gevolgen zal blijven. Zo zal ook de vraag naar olie in China instorten, en China is na de Verenigde Staten de grootste afnemer van olie in de wereld.

En zo dikt het lijstje met landen die wagens op diesel en benzine verbieden, aan. Ook Noorwegen en Nederland zouden tegen 2025 al de verkoop van die auto's willen verbieden. Duitsland en India zouden tegen 2030 volgen. Aangezien de strijd om de Chinese automarkt heel belangrijk is, ziet het er steeds meer naar uit dat de auto-industrie een belangrijk kantelpunt aan het bereiken is.

Lees meer