Vergeet mooie praatjes: quasi alle diesels overschrijden spectaculair uitstootnorm op de weg blijkt nu

Uit een nieuwe test met de 145 meest populaire modellen van dieselauto’s op de Europese wegen, blijkt dat bijna geen enkele van die wagens de Europese normen haalt qua vervuilende uitstoot. Op papier voldoen die auto’s wél aan de strengste Europese uitstootnormen, maar in het echt zijn ze een pak vervuilender dan de fabrikanten laten uitschijnen.

Geen enkele geteste Euro 5-diesel (auto’s van gefabriceerd tussen 1 januari 2011 en 1 september 2015) voldoet aan de normen, en slechts 10% van Euro 6-motoren (auto’s van na 1 september 2015) blijven binnen de normen.

De International Council on Clean Transportation (ICCT) testte 541 dieselauto's van 145 modellen op de weg, in plaats van in een laboratorium.

Ze bleken ongeveer allemaal een pak vervuilender te zijn dan de fabrikanten beweren. En met een pak bedoelen we: ze stoten gemiddeld 4,1 tot 4,5 keer meer NOx (stikstofoxide) uit dan de laboratoriumlimiet.

Geen enkele wagen van tussen 2011 en 2015 bleef onder de gestelde normen. En met de nieuwe modellen is het niet echt beter gesteld, integendeel: daar zat de uitstoot 4,5 keer boven de norm. Maar, één lichtpuntje: zo'n 10% van de wagens bleef tijdens de tests wél binnen de norm.

Tot 12 keer meer

Sommige types kwamen niet eens in de buurt van de NOx-uitstoot die in het boekje staat: er werden overschrijdingen van bijna 12 keer de limiet geconstateerd. Met de CO2-uitstoot is het iets beter gesteld. De gemiddelde afwijking was daar voor beide motortypes ongeveer 30% boven de norm.

De overschrijding is overigens niet tegen de wet. Pas sinds kort wordt in Europa bij emissietests ook gekeken naar de uitstoot van auto's onder werkelijke rijomstandigheden. De geteste auto's zijn voor de invoering van die nieuwe regels op de markt gekomen.