Hoe beschamend voor de hoofdstad van Europa: Brusselse tunnels 200 keer afgesloten vorig jaar 

De Brusselse tunnels: een nachtmerrie voor pendelaars van en naar de hoofdstad. Er heerst altijd wel chaos op de Brusselse wegen en dat komt vaak door de sluiting van de tunnels. Soms komt dat door een klein incident waardoor weggebruikers niet kunnen doorrijden. Afgelopen jaar werden Brusselse tunnels meer dan 200 keer afgesloten. Toch maar met de trein pendelen? 

Gisteren creëerde de sluiting van de Leopold II-tunnel een ware apocalyps op de wegen van de hoofdstad. "4 uur en een half op de weg voor slechts 34 km, het is niet normaal", zegt een pendelaar kalm voor de camera van BX1. Voor anderen is de situatie niet zo kalm en eerder erg dramatisch. Mensen verspillen hun tijd op het Brusselse asfalt en ze zijn enorm gefrustreerd.

De tunnel zat helemaal vast omdat ze de nacht ervoor het ventilatiesysteem wilden repareren. Het werk werd verlengd na een vermoeden van vuur en een tal van technische incidenten. De gevolgen kennen we al ...

Meer dan 200 sluitingen in 2015, 2016 en waarschijnlijk 2017

Brussel Mobiliteit (BM), de verkeersadministratie in Brussel, heeft in het jaar 2016 in totaal 1.170 incidenten geregistreerd, volgens de Franstalige krant L'Echo. "Gemiddeld wordt geschat dat twintig procent van de technische incidenten tot een tunnelafsluiting kunnen leiden", zegt BM-woordvoerder Camille Thiry. Dat zijn meer dan meer dan 200 sluitingen (209).

Je zou denken dat het jaar 2016 uitzonderlijk was door de tunnelcrisis in januari (sluiting van de Leopold II-tunnel en de Stefaniatunnel), maar dat is niet het geval. Ook in 2015 heeft BM in totaal 221 tunnelafsluitingen geregistreerd.

Volgens de administratie nemen de incidenten toe in vergelijking met de periode tussen 2011-2014. In de eerste zes maanden zijn er 630 incidenten geweest in de tunnels: een gemiddelde van 3,5 per dag. De meeste incidenten zijn gerelateerd aan storingen en auto-ongelukken, maar BM spreekt ook over 20 technische incidenten en 12 brandmeldingen.

Mobiliteit

Maar we kunnen er niets aan doen, onze tunnels worden alsmaar ouder en hebben meer zorg nodig. Maar er schuilt ook een financieel probleem achter de renovaties in Brussel. Ben Weyts (N-VA), de Vlaamse minister van Mobiliteit, zei vorig jaar dat de Vlaamse overheid geen euro zou betalen voor de renovaties van de tunnels. Hij vindt dat de Brusselse regio al voldoende is gefinancierd tijdens de zesde staatshervorming. Hij is dus van mening dat de Brusselse regio deze kosten (zo'n 50 tot 60 miljoen per jaar) zelf moet dekken.

Voorlopig zien wij voor de komende jaren nog geen verbeteringen in de tunnels, er is nog geen globaal mobiliteitsbeleid voor de hoofdstad. Brussel staat op de achtste plaats in Europa als het aankomt op drukte.

Lees meer